x 

Om oss - Forretningsidé og visjon

tove2- Vi lever en drøm! Tove Merete Holthe, daglig leder i Sana Bona AS

Lite visste de om at en tilfeldig helgetur til London i 2006 skulle forandre alt. Da ekteparet Bjørn Bråten og Tove Merete Holthe kom over Tibet Authentic gojibær i en butikkhylle, begynte de straks å leke med tanken om at dette kanskje var et produkt de kunne selge i Norge?

En idé om faktisk å kunne leve av det man drømmer om og brenner for, begynte ikke bare å spire. Den fant etter hvert såpass grobunn at Tove og Bjørn sa opp sine respektive jobber og hoppet inn i en ukjent men spennende verden av nye matvarer og raw food.

Den spede begynnelsen var år med produktgodkjenninger i det norske byråkratiet. Det var nesten så de ga opp!

- Sett i ettertid, var det likevel en viktig prosess. Varemerket Sana Bona ble registrert og vi kunne endelig velge ut de råvarene vi trodde på. Kvalitet og gode leverandører var viktig for oss, og nødvendig merking og godkjenninger i Norge fulgte i neste fase. Dette er fremdeles viktige fokusområder, forteller Tove, som i dag er daglig leder i Sana Bona AS.

Du blir hva du spiser og hvordan du lever!

SanaBona logo grønt mellomstrTove og Bjørn valgte å kalle produktserien sin Sana Bona.

Sana er latinsk for «sunn», mens Bona – flertallsformen av latinske bonum – betyr «goder». Derav navnet Sana Bona – altså «sunne goder».

- Navnet vårt er også inspirert av det kjente latinske uttrykket Mens sana in corpore sano. Oversatt til norsk betyr det «En sunn sjel i et sunt legeme/sinn», hvilket også er inkorporert i logoen vår. Det har med helhet å gjøre, forklarer Tove, og fortsetter: - Du blir hva du spiser og hvordan du lever!

Inspirerer til sunne matvarer for folk flest

Uten å ville oppfattes som moraliserende helsefreaker, er Sana Bonas fremste ambisjon å tilby forbrukeren sunne og næringsrike matvarer til fornuftige priser.

- Ja, vi har en grønn profil. Og ja, vi er opptatt av sunne goder fra naturen i form av økologiske og ekstra næringsrike produkter uten tilsetningsstoffer. Men fremfor å forfekte absolutte sannheter overfor alle og enhver, ønsker vi heller å kunne inspirere til de små endringene i kostholdet. De individuelle vurderingene må man nødvendigvis ta ansvar for selv. Men inspirasjon er et nøkkelord, og får vi forbruker til å ville prøve noe nytt i sitt daglige kosthold, har vi lyktes, sier Tove.

Bevisste forbrukere

Fra sine lokaler i Grini Næringspark i Bærum håndterer Sana Bona i dag ca. 5.000 kunder som jevnlig kjøper sunne produkter fra nettbutikken. I tillegg blir sortimentet distribuert via Coop Mega og helsekostforretninger, og er dermed stadig mer tilgjengelig for folk flest.

- Vi merker en stor interesse for økologisk, naturlig mat i befolkningen. I handelen etterspør kundene «nye» matvarer, og dette gjelder i hele Norge. I 2007 hadde de færreste kjennskap til «typen» mat Sana Bona tilbyr. I dag derimot, er det mange som har fått øynene opp for produkter som blant andre mat-hamp, chia og rå sjokolade. Tendensen er altså soleklar. Bevisstheten rundt hva vi spiser er vesentlig endret på få år. Og den er stadig økende, avslutter Tove Merete Holthe.

 hagemessen 3hagemessen 16

 hagemessen 20

 

 

 

 

 

 

Sana Bona AS

Telefon: +47 67 15 51 01
E-post: info@sanabona.no