x 

Antioksidanter

Hva skjer i kroppen:

Et menneske lever ved å puste inn og forbruke oksygen. En slik prosess i kroppen produserer det som kalles frie radikaler, som er en helt naturlig prosess. Frie radikaler er molekyler som har et uparet elektron. Det finnes mange typer frie radikaler, og mange av dem kan gjøre stor skade i cellene våre. Antioksidanter produseres også naturlig i kroppen vår. De kan nøytralisere de frie radikalene ved å donere ett elektron, som gjør at de frie radikalene blir mindre skadelige.

Antioksidanter beskytter:

Antioksidanter er altså med på å beskytte kroppens celler og vev mot skadelige, frie oksygenradikaler. Kroppen produserer antioksidanter selv, men man tror det er gunstig å tilføre antioksidanter også via kosten. Det blir nemlig produsert mer frie radikaler ved bl.a. stress, sykdom, røyking, forurensing og UV stråling. Dette gir ”oksidativt” stress’, når forsvarssystemet ikke klarer å hamle opp med stoffene som blir produsert. Dette kan føre til skader på celler, proteiner, karbohydrater og arvemateriale. Det er grundig dokumentert at et høyt inntak av antioksidanter har en klart forebyggende effekt på kreft- hjerte og karsykdommer.

Antioksidanter som piller eller fra mat?

Det er viktig å få i seg et bredt spekter av antioksidanter gjennom kostholdet. Det er flere grunner til at antioksidanter heller bør dekkes via maten enn som kosttilskudd. Et eksempel på det er fytokjemikalier. Fytokjemikalier er stoffer som gir sterk farge og smak på maten, og de fungerer som sterke antioksidanter. Slike naturlige substanser fra planteriket kan ikke erstattes av piller. Piller kan heller ikke erstatte den gleden det er å spise fargerike og smakfulle produkter av frukt og grønt.

 

Hvilke matvarer er rikest på antioksidanter?

Nøtter, bær, frukt, krydder og rå kakao, er matvarer som er svært rike på antioksidanter. Mengden av antioksidanter varierer svært mye mellom de ulike fruktene, bærene, urtene og nøttene. Det kan også være store variasjoner mellom sortene. Se i følgende antioksidanttabell for norske matvarer.

 

Hvilke matvarer inneholder mest antioksidanter?

Nøtter: valnøtter og solsikkefrø

Bær: blåbær, solbær, tyttebær, krekling, markjordbær, ville bjørnebær, goji, acai

Grønnsaker: grønnkål, rødbeter, bondebønner, gul/oransje paprika

Fersk frukt: granateple, drue, appelsin

Tørket frukt: aprikoser, gojibær

Drikke: saft laget av bærene over, grønn te

Krydder: nellik, bergmynte, allehånde, kanel

Øvrig: rå kakao

 

Eksempel på ’5 om dagen’:

  • Juice til frokost
  • Grønnsaker til pålegg (tomat, agurk, paprika, avocado) eller ved siden av matpakken(diverse frukter, bær, grønnsaker)
  • Banan/gulrot etter jobb/trening
  • Grønnsaker til middag (evt. bær til dessert)
  • Eple eller annen frukt til kvelds

I hvilken form bør antioksidantene inntas?

Det beste er å spise bær og frukt ferskt, eller fryse bær så fort som mulig. Mye av antioksidantinnholdet sitter i skallet på bærene. Hvis du lager saft, bør du derfor huske å presse fruktmassen grundig, for å få ut så mye som mulig av virkestoffene. Grønnsaker beholder sine virkestoffer best hvis de dampkokes eller wokes, heller enn å kokes hardt. I noen tilfeller kan varmebehandling av produktene likevel virke positivt på opptak av disse stoffene i kroppen.

 

Trenger vi antioksidanter?

De fleste mennesker kan ha glede og utbytte av mer antioksidanter i sitt kosthold.

Kilder: Universitetet for miljø og biovitenskap på Ås, Siv Fagertun Remberg. Universitetet i Oslo, avdeling for ernæringsvitenskap: tabell Rune Blomhoff., www. olympiatoppen.no

Sana Bona AS

Telefon: +47 67 15 51 01
E-post: info@sanabona.no